Chcąc mieć dobrą i nowoczesną kwiaciarnię nie
ograniczajmy się jedynie do sprzedaży kwiatów. Bardzo ważne jest, aby dołączyć
do tego odpowiednią atmosferę i emocje. Każdemu z nas podczas wręczania czy
składania kwiatów towarzyszą różne emocje i uczucia np. miłość, radość,
szczęście, wdzięczność, niepewność czy żal i to właśnie one kierują
klienta do kwiaciarni. Naszym zadaniem jest zauważenie i podkreślenie
emocji związanych z przeznaczeniem kupowanych kwiatów. Pozytywne odczucia
naszych klientów wyniesionych z kwiaciarni i poczucie zadowolenia z dokonanego
zakupu, na pewno podniosą wartość nabytych kwiatów.
Nasza kwiaciarnia to nie miejsce, gdzie sprzedajemy kwiaty i dodatki,
ale to przede wszystkim ATMOSFERA, PRODUKTY i MY.
ATMOSFERĘ w naszej kwiaciarni tworzy dobrze zaaranżowane i atrakcyjne wnętrze.
PRODUKTY - to duży wybór, dobrej jakości kwiatów, roślin doniczkowych, donic i naczyń ozdobnych.
MY natomiast musimy przekazać klientowi naszą pasję i zamiłowanie do tego co
robimy. Musimy rozpoznać jego potrzeby, upodobania a przede wszystkim emocje i
uczucia, które nim kierują.
Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy w Broniszach
zorganizował pokaz florystyczny i seminarium pt.
"Wnętrze gwarancją sukcesu". Wykład na temat urządzania wystroju
nowoczesnej kwiaciarni prowadził znakomity holenderski florysta Rob Plattal, a
ze strony polskiej - mistrz polskiej florystyki Robert Miłkowski.
Prowadzący, podczas seminarium, wykonywali bukiety, kompozycje kwiatowe i aranżacje
roślinne zdradzając przy okazji wiele warsztatowych tajemnic. Rob Plattal, sam
kiedyś prowadzący swoją kwiaciarnię, chętnie dzielił się z uczestnikami
seminarium swoją wiedzą. Mówił, jak stworzyć odpowiedni klimat w
kwiaciarni, jak przyciągnąć i zaskoczyć klientów. Przekazał wiele
zasad, którymi powinniśmy kierować się podczas prowadzenia własnej
kwiaciarni.
Oto najważniejsze z nich:
- nigdy nie dostaniemy drugiej szansy na zrobienie pierwszego
wrażenia
- zawsze patrzmy na naszą kwiaciarnię oczami klienta
- nie konkurujmy z innymi kwiaciarniami tylko się między nimi
wyróżniajmy
- przywiązujmy dużą wagę do wystawy sklepowej - musi przyciągać
wzrok klienta
- wystroje kwiaciarni powinny odzwierciedlać nasz styl
- decydujmy się na jeden styl wnętrza - jeżeli chcemy parę
nastrojów to koniecznie podzielmy sklep na segmenty i rozdzielmy
chociaż zwisającym materiałem
- unikajmy przeładowania witryny sklepowej
- róbmy prezentację kwiatów także na zewnątrz sklepu
- zmieniajmy wystrój kwiaciarni - przynajmniej dwa razy do roku
- twórzmy elegancką atmosferę poprzez harmonię i spokój
- dopilnujmy aby sklep był schludny i przejrzysty, a kwiaty
odpowiednio zaaranżowane, nawodnione i przycięte
- pamiętajmy o zgrupowaniu kwiatów i przedmiotów
(z grupy sprzedają się znacznie lepiej)
- zawsze stawiajmy kwiaty i donice na czymś (stojące na podłodze
w pojęciu klienta mają mniejszą wartość)
- na stołach pogrupujmy tematycznie łatwe do zabrania przedmioty
- łączmy starą kolekcję z nową, ale tak aby pasowały do siebie
- używajmy halogenów do oświetlania kwiaciarni
- odważnie używajmy kolorów
- zaskakujmy swoimi pomysłami nie tylko klientów, ale także
samych siebie
- bądźmy schludni i uśmiechnięci
- pozdrawiajmy każdego klienta - nawet jeżeli obsługujemy kogoś
innego
- zawsze utrzymujmy kontakt wzrokowy z klientem - czyni to
relację bardziej przyjacielską
- nigdy nie przerywajmy klientom
- zawsze bądźmy grzeczni i cierpliwi, bez względu na to jak
niezdecydowany wydaje się nam klient
- rozmawiajmy z klientami i używajmy pytań otwartych, aby
dowiedzieć się dlaczego kupują, dla kogo, jaki jest ich ulubiony
kolor czy rodzaj kwiatów
- edukujmy swoich klientów informując ich o sposobie pielęgnacji
roślin i kwiatów - zaskakujmy ich swoją wiedzą
- zawsze wręczajmy naszym klientom drobny podarunek w postaci
ciętego kwiatka czy odżywki do roślin
- wszystkie produkty powinny być nazwane i wycenione
- zróbmy trzy poziomy cenowe - klienci często wybierają środkowy
- ułatwiajmy klientom dokonanie zakupu poprzez zwrócenie uwagi
na jego potrzeby
|
Jeżeli to możliwe róbmy prezentację kwiatów na
zewnątrz, najlepiej użyjmy do tego ciekawych postumentów lub donic -
klienta musimy czymś "zwabić", aby wszedł do naszej
kwiaciarni.
|
|
Czerwony kolor filarów przyciągnie wzrok niejednego
klienta. W środku pogrupowane i ustawione schodkowo kwiaty cięte.
Witryna jakby była częścią chodnika (niziutko ustawione drobne
kwiaty doniczkowe na podłodze wysypanej korą i naturalnym podłożem)
- aranżacja nietypowa, ale jakże sugestywna.
|
|
Wizualną atrakcją jest pogrupowanie kwiatów i
utworzenie monochromatycznej scenerii. Emanuje tu harmonia i spokój.
|
|
Przykład dobrze zaaranżowanej witryny sklepowej -
jeden duży element zwracający na siebie uwagę i jednakowe
doniczki ustawione w odpowiednim porządku. Wnętrze oświetlają
lampy halogenowe nadając kwiaciarni ciepły klimat.
|
|
Kwiaty doniczkowe prezentujmy zawsze w ciekawych osłonkach
albo doniczkach - wystawa przykuwa wzrok intensywnym kolorem przepięknych
storczyków.
|
|
Seria donic w kolorze ceglanym zwraca na
siebie uwagę (występuje tu grupowanie podobnych do siebie elementów)
- fragment wystroju w stylu klasycznym.
|
|
Bardzo dobrym pomysłem jest wykorzystanie starej
drewnianej drabiny jako regału na kwiaty w doniczkach, a drewnianej
skrzynki jako podestu - takie elementy na pewno pasują do stylu
wiejskiego.
|
Tekst i zdjęcia VS - Portal Asflor
|
|